دوره روش ها و فنون تدریس و اخلاق معلمی برگزار شد

دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه صنعتی همدان با همکاری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دوره روش ها و فنون تدریس و اخلاق معلمی ویژه اساتید را برگزار کرد.

به گزارش دفتر روابط عمومی این دوره با حضور اساتید دانشگاهی  در ۲ روز با تدریس دکتر ساکتی مشاور موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی  در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد.

دکتر بهرامیان، رئیس دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه گفت : این دوره با هدف مهارت افزایی و بروز رسانی اطلاعات و شیوه های تدریس اساتید دانشگاه طراحی و برگزار شد. وی افزود :

دوره  آموزشی  “روش­ها و فنون تدریس و اخلاق معلمی” در تاریخ­های ۲۴ و ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۸ در سالن همایش­های دانشکده فرشچیان دانشگاه صنعتی همدان به همت دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه برگزار شد. دوره مذکور با مشارکت دانشگاه با موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور که برگزاری دوره های تخصصی دانش افزایی اساتید را در سطح کشور برعهده دارد توسط جناب آقای دکتر ساکتی استاد برجسته در زمینه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و درسی به مدت ۱۶ ساعت در دو روز (صبح و بعدازظهر) برگزار گردید. مخاطب اصلی این دوره اعضاء هیات علمی دانشگاه صنعتی همدان از گروه­های مختلف آموزشی و نیروهای جوان تازه استخدام بودند که گزارش مختصر این دوره با محوریت موضوعات زیر به تفکیک روزهای برگزاری به شرح زیر است.

 

دوشنبه صبح:

  • مبحث برنامه ریزی درسی مبنای طراحی آموزشی و دروس شامل مباحث:
    • شرایط تشکیل شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه
    • رویکردهای سه گانه برنامه ریزی درسی شامل رویکرد فراکنشی، واکنشی و تلفیقی
    • برنامه ریزی در سطوح مختلف جامعه، سازمان آموزشی، سطح حوزه دانشی (دانشکده/گروه تخصصی)، برنامه ریزی درسی یک دوره (رشته تحصیلی)، برنامه ریزی درسی در سطح فراگیران و برنامه ریزی درسی در سطح تک درس ها
  • اجرای عملی مراحل هشتگانه طراحی دروس شامل
    • هدف گزینی
    • مدرس گزینی
    • گزینش محتوا
    • روش تدریس
    • زمان بندی درس
    • مکان تدریس
    • ملاک های ارزیابی
    • تارزیابی و بازنگری دروس
  • مقایسه برنامه قصد شده، آموخته شده و اجرا شده در دانشگاه
  • هدف ها و قلمرو طراحی آموزشی دروس
  • سوالات طراحی آموزشی دروس
  • روش ها و نتایج طراحی آموزشی دروس

بعدازظهر دوشنبه:

  • مراحل طراحی آموزشی
  • اصول و تدوین اهداف آموزشی
  • بررسی سطوح هدف های حیطه روانی-حرکتی، شناختی و عاطفی طبق نظریه های مختلف

در این روز کارگاه های عملی مختلف در صبح و بعدازظهر توسط گروه های مختلف تشکیل شده (تشکیل کارگروه کاری) توسط خود اساتید انجام و اعضا به همفکری و پاسخگویی به پرسشنامه های تهیه شده در موضوعات فوق پرداختند. نتیجه همفکری اعضاء هر تیم توسط سخنگوی تیم به اطلاع کلیه حضار رسیده و بحث و تبادل نظر انجام شد.

 

سه شنبه صبح و بعدازظهر:

  • بررسی روش­ها و الگوهای تدریس شامل
    • روش آموزش انفرادی: شاگرد-محوری
    • یادگیری الکترونیکی
    • یادگیری سیار
    • روش آزمایشگاهی-کارگاهی
  • آموزش موضوعاتی از جمله تعریف یادگیری، انواع آن، هرم یادگیری
  • بیان تفاوت بین تدریس و یادگیری
  • بیان نکات ضروری در تهیه و تدوین محتوای آموزشی
  • اولویت بندی محتوای و انتخاب محتوا
  • روش تدریس و یادگیری فعال
  • مدیریت کلاس و ارتباطات شامل

۷-۱- اهداف مدیریت کلاس

۷-۲- عوامل موثر بر مدیریت کلاس

۷-۳- استفاده از فنون تدریس

۷-۴- مهارت های مدیریت کلاس و اصول هشتگانه مدیریت کلاس

۷-۵- ویژگی های دانشجویان امروز

۷-۶- بررسی مشکلات جوان دانشجو

۷-۷- گلایه های آموزشی دانشجویان

بدلیل اهمیت موضوع در جلسه بعدازظهر به مبحث پرسش و پاسخ اعضاء هیات علمی با استاد محترم در خصوص نحوه مدیریت کلاس و دانشجو به بحث و تبادل نظر پرداخته شد

در مجموع دو روز انواع کاربرگ های مختلف از طریق انجام کارگروهی توسط تیم های مختلف تشکیل شده به انجام رسید.

 

2 دیدگاه ها

  1. بهرامیان گفت:

    از همه همکاران محترم حاضر در جلسه تشکر و قدردانی می کنم
    از تمامی کسانیکه دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه را در برگزاری دوره یاری نمودند سپاسگزارم
    با احترام و آرزوی بهروزی
    بهرامیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *